Category Archives: trzeci migdał

15Cze/18

Rehabilitacja dziecka po usunięciu trzeciego migdałka

Twoje dziecko jest po usunięciu trzeciego migdałka. Teraz wymaga rehabilitacji logopedycznej.

Twoje dziecko wymaga teraz – poza opieką laryngologa – terapii logopedycznej.  Z powodu przerostu i stanu zapalnego trzeciego migdałka prawdopodobnie niedosłyszało przez jakiś czas. Obszar mózgu odbierający bodźce słuchowe rozleniwił się, uśpił. Trzeba go teraz pobudzać  poprzez trening słuchowy, tak by znów był aktywny.

Jak to zrobić?

To zależy od dziecka, jego wieku, temperamentu i stanu zdrowia.

U dzieci rozpoczynających naukę w szkole ważny jest trening słuchu fonematycznego, który pozwoli na skuteczną naukę czytania i pisania.

Przykładowe sposoby treningu:

  1. Szukanie rymów.
  2. Odszukiwanie słów rozpoczynających się na tę samą głoskę.
  3. Wyodrębnianie ostatniej głoski słyszanej w wyrazie.
  4. Zabawy z serii: Znajdź wyraz w wyrazie.
  5. Wyklaskiwanie słów, fr. wierszy zgodnie z liczbą sylab.
  6. Powtarzanie różnych rytmów – klaskaniem, tupaniem, graniem na instrumentach perkusyjnych.

Do ćwiczeń słuchu fonematycznego często używam nie tylko specjalistycznych pomocy logopedycznych, ale także instrumentów perkusyjnych oraz różnych gadżetów, uprzyjemniających trening i dostosowanych do możliwości i potrzeb dziecka.

U mniejszych dzieci, można prowadzić ćwiczenia uwagi słuchowej, np.

  1. Wsłuchiwanie się w ciszę (zamykamy oczy, słuchamy uważnie przez 30 sek., później dzielimy się wrażeniami: co usłyszałem, z której strony dochodził dźwięk, jaki miał charakter…)
  2. Reakcja ciałem na określony dźwięk. Umawiamy się np. że stukanie kołatki oznacza skakanie na dwóch nóżkach, grzechotka – na jednej . Zadaniem dziecka jest słuchać i wykonywać umówione zadania.
  3. Modyfikacji zabawy nr 2. może być wiele. Np. dźwięk wysoki – krok do przodu, dźwięk niski – krok do tyłu…
  4. Ruch-zatrzymanie. Zadanie dziecka: poruszać się, kiedy słyszy melodię, zatrzymać się, kiedy ona cichnie.
  5. Rozpoznawanie określonych dźwięków z zasłoniętymi oczami, np. cięcie kartki, pstrykanie długopisem, wrzucanie kamyków do kubeczka…

Dla maluchów po wycięciu trzeciego migdałka polecam zajęcia logorytmiczne. Będą doskonałą formą ćwiczeń przez zabawę.

Dziecko po wycięciu trzeciego migdałka wymaga też zwykle ćwiczeń podniebienia miękkiego. Dlaczego? Przerośnięty trzeci migdał zasłaniał częściowo przejście z jamy ustnej do nosowej. W czasie wymowy głosek ustnych podniebienie miękkie podnosi się i uszczelnia jamę ustną, powodując, że powietrze nie ucieka nosem. Kiedy wytnie się trzeci migdał, podniebienie miękkie musi odchylić się mocniej, a nie jest do tego przyzwyczajone. Stąd u niektórych pacjentów po wycięciu trzeciego migdałka nosowanie otwarte.

Jak trenować podniebienie miękkie?

Przykłady ćwiczeń:

  1. Chuchanie na lustro (i rysowanie palcem kółek, serduszek…)
  2. Naśladowanie różnego rodzaju śmiechu, np. śmieje się gruby pan, zgarbiona staruszka, mała dziewczynka, wesołe dzieciaki…
  3. Picie przez cienką rurkę gęstych napojów, np. jogurtu.
  4. Przenoszenie na końcu rurki skrawków papieru (należy włożyć do buzi rurkę, przytknąć jej koniec do papierka, zassać powietrze i przenieść papierek – mogą to być kształty wycięte ozdobnymi dziurkaczami, np. przenosimy rybki do jeziora, gwiazdki umieszczamy na niebie, bombki na choince…)

Wielu pacjentów po wycięciu trzeciego migdałka ma nawykowo uchylone usta i nieprawidłową pozycję spoczynkową języka. Co za tym idzie, nieprawidłowo połykają.

Oczywiście, jest na to rada. U starszych dzieci (od 8 r. ż.) skuteczna będzie terapia miofunkcjona. U młodszych dzieci stosuję zabawy, których celem jest przyzwyczajenie do właściwego napięcia warg oraz utrzymywania języka “na miejscu”.

Zapraszam na konsultacje do Centrum Zdrowia Ogrodowa we Wrocławiu, przy ul. Eluarda 7. Rejestracja pod numerem tel. 790633475.